Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont DW 789 w Koziegłowach. Stowarzyszenie EKOGMINA odpowada burmistrzowi i ZDW [OŚWIADCZENIE]

BR
Remont DW 789 w Koziegłowach może zostać ograniczony, a nawet wstrzymany. Władze Koziegłów i ZDW obwiniają za tą sytuację mieszkańców, którzy protestowali przeciwko inwestycji, o czym informowaliśmy na naszych łamach. Po publikacji do naszej redakcji wpłynęło list otwarty mieszkańców gminy, podpisany przez Komitet Społeczny na rzecz budowy obwodnicy Gniazdowa i Koziegłów oraz Stowarzyszenie na rzecz ekorozwoju gminy Koziegłowy „EKOGMINA”. Oto jego pełna treść:

List otwarty do mieszkańców
Gminy i Miasta Koziegłowy
List otwarty ma na celu sprostowanie wielu nieprawdziwych informacji przedstawianych mieszkańcom przez Burmistrza Miasta i Gminy Koziegłowy oraz przez Dyrekcję Wojewódzkiego Zarządu Dróg (WZD) w Katowicach dotyczących przebudowy drogi DW789.
W pierwszej kolejności trzeba wyjaśnić dwa funkcjonujące pojęcia:
– remontu lub modernizacji drogi – remont drogi to pojęcie węższe w stosunku do przebudowy drogi remont drogi ma zapewnić dobry stan techniczny drogi bez zwiększenia jej obciążenia chcemy podkreślić że nigdy nie byliśmy przeciw jej remontowi
- przebudowa drogi to pojęcie szersze i związane jest z podwyższeniem jej obciążalności i w zasadzie jest to budowa drogi od podstaw
Zarówno Burmistrz jak i Dyrekcja WZD stara się przedstawiać przepychane rozwiązanie jako modernizację gdzie nie ma potrzeby wydawania decyzji środowiskowej .
W rzeczywistości ich celem jest przebudowa drogi mająca na celu umożliwienie połączenia dwóch obwodnic – Woźnik i Myszkowa , a że akurat przez środek zwartej zabudowy , to co ich to obchodzi .
Nasz komitet ma na celu obronę mieszkańców przed negatywnymi skutkami takiej przebudowy i doprowadzenie do podjęcia decyzji o budowie obwodnicy Gniazdowa i Koziegłów co pozwoli w cywilizowany sposób połączyć obwodnice Woźnik i Myszkowa nie szkodząc naszym mieszkańcom i przy okazji dając impuls do rozwoju gospodarczego gminy.
W dalszej części listu chcemy przybliżyć szczegóły postępowania obu stron
1. na samym początku chcemy Państwu powiedzieć że próbowano ukryć przed społeczeństwem fakt ze ma być realizowana ta przebudowa ,
przypadkowe spotkanie z geodetami prowadzącymi prace na ulicy pozwoliły w ostatnim momencie zareagować
zebraliśmy podpisy od mieszkańców i doprowadziliśmy do pierwszego spotkania w urzędzie gminy w kwietniu 2016 r.
2. to na tym spotkaniu podano że Wojewódzki Zarząd Dróg nie zgadza się na wykonanie kanalizacji w drodze a nie Komitet przez swój protest jak to podaje Burmistrz
3. kolejne spotkanie odbyło się w maju 2016 r. gdzie dowiedzieliśmy się że przebudowa ma na celu zwiększenie obciążalności drogi z 8,5 t/os do 11,5 t/oś po to aby mogła przejąć zgodnie z prawem polskim i dyrektywami europejskimi ruch ciężarowy z obwodnicy Woźnik na obwodnicę Myszkowa
wg projektantów obecnych na spotkaniu natężenie ruchu miałoby wynosić 10 000 samochodów na dobę w tym 1500 samochodów ciężarowych z prognozą wzrostu o 23% rocznie .
4. od strony technicznej miałoby to wyglądać tak że droga miałaby być zrywana i korytowana na głębokość 1,5 m a podbudowa zagęszczana walcami wibracyjnymi
z opracowania środowiskowego wynika ze drgania wywołane pracą maszyn będą niegroźne dla budynków w odległości nie mniejszej niż 20 m od drogi , dla wyjaśnienia nasze domy znajdują się w odległości od 2 do 5 m
na nasze uwagi że prowadzenie w ten sposób prac grozi trwałymi uszkodzeniami lub nawet zniszczeniami naszych budynków usłyszeliśmy od Pana Dyrektora , że mieszkańcy jak powstaną szkody , to mogą dochodzić swoich praw przed sądem ..
5. W opracowaniu środowiskowym podano że przekroczone będą normy
Hałasu i pyłu zawieszonego .
W opracowaniu wydaje się że celowo nie uwzględniono wzajemnego dodawania się szkodliwych emisji pochodzących od ruchu samochodowego oraz niskiej emisji szczególnie w okresie grzewczym
Wobec powyższego zwróciliśmy się do Burmistrza z prośba o przeprowadzenie pomiarów szkodliwych emisji ;
- natężenia ruchu
- natężenia hałasu
- zanieczyszczenia spalinami
- pomiaru drgań i ich oddziaływania na budynki przy ścisłej zabudowie
- inwentaryzacji budynków i budowli na które będzie oddziaływać omawiana
Inwestycja dla ewentualnych roszczeń mieszkańców
Niestety Burmistrz nawet nie chciał wysłuchać naszych argumentów , tak więc sam popchnął nas na drogę sporu prawnego
Na tymże spotkaniu Pani Europoseł Jadwiga Wiśniewska oraz Pani Radna Sejmiku Wojewódzkiego Pani Krystyna Jasińska obiecały ze dołożą starań aby powstała obwodnica Gniazdowa i Koziegłów .
W efekcie naszych działań zostały przedstawione koncepcje korytarzowe obwodnicy, z których mieszkańcy wybrali podczas głosowania obwodnice południową
Niestety przygotowane projekty nie zostały poprzedzone analizami techniczno – ekonomicznymi jak i społecznymi w związku z czym zaowocowało to konfliktem społecznym .
Wybrana koncepcja zakłada ze część obwodnicy miałaby przebiegać przez Koziegłówki Ordon, podczas gdy prościej i taniej i przede wszystkim bez niepotrzebnego drażnienia mieszkańców Ordonu można by zakończyć obwodnice na wysokości młynu w Koziegłówkach unikając konfliktu i oszczędzając środki finansowe.
Nieprawdą jest podawana przez Burmistrza informacja jakoby „kilka osób zablokowało modernizację”
Bo po pierwsze to przebudowa a nie modernizacja , po drugie zebraliśmy 1276 podpisów poparcia budowy obwodnicy a w ankiecie wyboru koncepcji obwodnicy oddano 1250 ankiet
Chcemy przekazać mieszkańcom naszej gminy że nie robimy im na złość jak przedstawia to Burmistrz , tylko bronimy naszego dorobku który możemy utracić na skutek urzędniczej nieodpowiedzialności .
O negatywnym wpływie na zdrowie ludzkie w środkach masowego przekazu jest aż nadto, podajemy tylko dane szacunkowe ; na skutek wypadków w Polsce ginie ok 6000 ludzi zaś na skutek zanieczyszczonego powietrza 48 000.
Pojawiały się też informacje ze na niektórych odcinkach wymieniona będzie tylko wierzchnia warstwa asfaltu , ta informacja jest niewiarygodna ponieważ nie dostaliśmy oficjalnego zapewnienia na piśmie od Dyrekcji WZD potwierdzającej tę informację .
W 2006 r do strategii rozwoju gminy została wpisana obwodnica Koziegłów z poparciem radnych i samorządu mieszkańców z ówczesną przewodnicząca a później radna powiatową Panią Jadwigą Wiśniewską .
Jak widać Burmistrz najpierw popierał a później przez 10 lat nawet nie kiwnął palcem w tej sprawie , przecież nie może się wyprzeć że nie wiedział że powstają obwodnice Woźnik (konsultacje odbyły się w 2006r) zaś konsultacje w sprawie obwodnicy Myszkowa odbyły się w 2005 r. Ciekawostką jest to że obwodnica Myszkowa zaczyna się na terenach administrowanych przez gminę Koziegłowy
Jak niebezpieczny jest ruch na drodze DW789 świadczą ostatnie wypadki z udziałem samochodów TIR gdzie samochód wjechał w dom na skrzyżowaniu ul Warszawskiej i Woźnickiej i tylko szczęśliwy zbieg okoliczności zapobiegł temu że nikt nie zginął , drugi wypadek w Rynku .
We wcześniejszych wypadkach na tej drodze zginęły dwie osoby a następne cztery zostały ciężko ranne .
Z wyrazami szacunku
Prezes Stowarzyszenia „EKOGMINA”
Antoni Bielecki

O wątpliwościach związanych z inwestycją na DW 789 pisaliśmy tutaj:
Koziegłowy: Remont DW 789 pod znakiem zapytania?

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na myszkow.naszemiasto.pl Nasze Miasto