Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Koziegłów. Ankieta ma dać odpowiedź, jaki przebieg trasy wybrać

Bartłomiej Romanek
W Miejsko-Gminnym Ośrodku Promocji Kultury odbyło się spotkanie z mieszkańcami Gminy Koziegłowy dotyczące budowy obwodnicy Koziegłów i Gniazdowa. Spotkanie miało charakter informacyjny. Obecni byli na nim m.in. przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowice, firmy Mosty Katowice, która opracowuje studium korytarzowe, radna Sejmiku Wojewódzkiego Krystyna Jasińska oraz Burmistrz Gminy i Miasta Koziegłowy Jacek Ślęczka.

Podczas spotkania zaprezentowane zostały i omówione warianty obwodnicy możliwe do realizacji - od strony północnej gminy i od strony południowej. Na zaprezentowanej mapie wrysowany został też wariant, który powstał jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku, z przebiegiem obwodnicy przez tereny zabudowane Koziegłów. Nie jest on jednak z oczywistych przyczyn brany obecnie pod uwagę.

Wariant południowy obwodnicy rozpoczynałby się od połączenia z drogą wojewódzka 789 przed Gniazdowem, przebiegałby bezkolizyjnie wiaduktem przez DK 1 w rejonie drogi powiatowej do Wojsławic i Cynkowa i łączyłby się z DW 789 w Koziegłówkach Ordonie, przy zjeździe z drogi wojewódzkiej na Koziegłówki. Jego długość to 7 390 m. Brany jest jednak też pod uwagę wariant z wpięciem obwodnicy do DW 789 dopiero za Koziegłówkami Ordonem, przed Szyszkami. Byłby on dłuższy o około 1000 m.

Wariant Północny I rozpoczynałby się na obwodnicy Woźnik, przed Głazówką, omijałby Koziegłowy polami przed Rosochaczem, za oczyszczalnią ścieków i łączyłby się za Ordonem z DW 789. Wariant Północny II pokrywa się w początkowej fazie z wariantem I. Na wysokości Gniazdowa jego przebieg jest poprowadzony bardziej w kierunku północnym. Ponownie pokrywa się z wariantem I od punktu pomiędzy ul. Plebańską w Koziegłowach a drogą powiatową z Koziegłów do Poraja. Wariant Północny I ma długość 10 290 m, a Wariant Północny II – 10 770 m. Z wszystkimi zaprojektowanymi wariantami można zapoznać się w załączonym pliku.

- O tym, czy jego natężenie będzie większe czy mniejsze przekonamy się w przyszłości za pomocą odpowiednich wskaźników. Te wskaźniki będą stanowiły podstawę do, mam nadzieję, skutecznych działań Zarządu Województwa Śląskiego dotyczącego nie tylko studium korytarzowego obwodnicy ale również jej budowy. Będziemy bardzo uważnie przyglądać się w kolejnych latach natężeniu ruchu przejmowanym przez drogę wojewódzką 789 od węzła autostradowego w Lgocie Woźnickiej – mówi burmistrz Jacek Ślęczka. - Na ostatnim spotkaniu ktoś próbował wmówić mieszkańcom, że autostrada kończy się na węźle w Woźnikach. To nieprawda. Autostrada będzie się kończyła za Częstochową i łączyła z trasą DK 1. Wszystkie cztery odcinki, które są w trakcie realizacji zostaną oddane do użytku w pierwszym kwartale 2019 r. Drogami wiodącymi na wschód i zachód będą drogi krajowe - jedna przez Porębę i Zawiercie a druga przez Częstochowę. Dzisiejsze spotkanie ma charakter informacyjny. Ma za zadanie pokazać z jednej strony prace rozpoczęte przez firmę Mosty a z drugiej strony wysłuchać uwag, spostrzeżeń i sugestii dotyczących różnych wariantów obwodnicy i uwzględnić je w studium korytarzowym.

Mieszkańcy Gminy Koziegłowy proszeni są o wypełnienie ankiety dotyczącej obwodnicy, w której należy zaznaczyć czy są za budową obwodnicy czy też nie, jaki wariant obwodnicy wybierają. Można też wpisać w ankiecie uwagi oraz sugestie dotyczące obwodnicy. Ankieta jest dostępna w załączniku.

- Jest to spotkanie czysto informacyjne, które przedstawia pewien tok prac rozpoczęty przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Tematem przewodnim dzisiejszego spotkania jest obwodnica, ale nie mogę się nie odnieść do kwestii remontu drogi wojewódzkiej 789. Muszę powiedzieć, że kilka osób, które występuje na rzecz przeciwdziałania i remontu tej drogi próbuje różnymi sposobami zablokować uzyskanie dokumentów wyjściowych do złożenia dokumentów przez Województwo Śląskie do aplikowania o środki unijne. Remont drogi nie powinien być w jakikolwiek sposób łączony z budową obwodnicy. Nie może być tak, ze kilka osób skutecznie zablokuje remont całego odcinka, 14 kilometrów drogi. Firma Mosty Katowice, bardzo skrupulatnie uwzględniając w projekcie budowlanym w większości wnioski, mieszkańców wszystkich miejscowości leżących w sąsiedztwie drogi 789, radnych. Uważam takie postępowanie za niewłaściwe i nieuczciwe w stosunku do kilku tysięcy mieszkańców, którzy będą mogli korzystać z wyremontowanej drogi. Dzięki tej grupie ZDW zrezygnowało z remontu ulicy Woźnickiej i Świętokrzyskiej oraz rynku. Nie wiem dlaczego tak łatwo się z tego remontu wycofaliśmy. Czy dojdzie do tego remontu czy nie dojdzie, ruch po tych drogach będzie się odbywać - mówi Jacek Ślęczka, burmistrz Koziegłów..

Obwodnica nie powstanie na pewno wcześniej niż za 5-6 lat, bo tyle minimum trwa cały proces przygotowawczo-projektowy. Obecne wskaźniki natężenia ruchu nie są wystarczające do realizacji tego przedsięwzięcia. Dopiero jeśli pomiary wykonywane po powstaniu węzła autostradowego wykażą znaczne zwiększenie natężenia ruchu będzie to przyczynek do budowy obwodnicy. Oczywiście muszą się jeszcze znaleźć pieniądze na ten cel. Jeśli chodzi o wstępne nastawienie mieszkańców, to ci mieszkający w sąsiedztwie projektowanego południowego korytarza są mu niechętni. szczególnie chodzi o mieszkańców Koziegłówek Ordonu, którzy mają w tym rejonie swoje działki a umieszczenie obwodnicy w studium zablokuje możliwość budowania w części tego rejonu a później dojdzie do podziału części działek wskutek budowy obwodnicy. Już obecnie jest w tym rejonie sporo zabudowań.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na myszkow.naszemiasto.pl Nasze Miasto