Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiceminister środowiska Bernard Błaszczyk nt. ustawy o czystości i porządku w gminach

Redakcja
arch. DZ
Na pytania odpowiada wiceminister środowiska Bernard Błaszczyk.

W ustawie są trzy zasady ustalania opłat za odbiór odpadów. Czy trzeba wybrać jedną z nich, czy można np. dwie albo wszystkie?
Po wejściu w życie nowej ustawy o czystości i porządku w gminach, stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami ustali rada gminy w drodze uchwały. Stawka ta - w przypadku nieruchomości - zależeć będzie od liczby mieszkańców albo powierzchni nieruchomości, lub zużycia wody. Rada gminy ustali najkorzystniejszą dla mieszkańców opcję. Oznacza to, że gmina musi wybrać jeden sposób liczenia opłaty z propozycji zawartych w ustawie. Nie może natomiast ustalać kilku sposobów, bo może to spowodować wiele niejasności i w konsekwencji bałagan. Na nieruchomościach, gdzie nikt nie mieszka, a powstają odpady komunalne, stawka opłaty zależna będzie od ilości zebranych odpadów, wyrażonej w pojemnikach o określonej pojemności. Opłata ma odzwierciedlać koszty zagospodarowania odpadów od momentu ich odebrania aż do ostatecznego ich przetworzenia, powinna również pokryć koszty funkcjonowania gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów i koszty administracyjne. Rada gminy, ustalając stawkę opłaty, powinna uwzględnić liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę, koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, czy wreszcie przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie.

Czy jeśli opłata za wywóz śmieci będzie przekazywana do gminy, to zniknie z mojego spółdzielczego rachunku czynszowego?
Już obecnie obowiązująca ustawa definiuje właściciela nieruchomości jako m.in. współwłaściciela, użytkownika wieczystego oraz jednostkę organizacyjną i osobę posiadającą nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu. Tak więc spółdzielnia mieszkaniowa mieści się w definicji i powinna realizować obowiązki nałożone na właścicieli nieruchomości. Nowelizacja przepisów nakłada określone obowiązki na właściciela nieruchomości, w tym także na spółdzielnię mieszkaniową. Oznacza to, że mieszkaniec spółdzielni będzie tak jak dotychczas płacił jedną opłatę za zagospodarowanie odpadów. Różnica polega na tym, że dotychczas spółdzielnia zawierała samodzielnie umowę z przedsiębiorcą odbierającym odpady, a na mocy nowych przepisów obowiązek ten przejmie gmina, która rozliczy się ze spółdzielnią jako właścicielem nieruchomości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto