Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uważaj na swój samochód! Może sprzątnąć go Straż Miejska. Zobacz o co chodzi!

Danuta Pałęga
Danuta Pałęga
Wraki sukcesywnie znikają z naszych ulic. Straż Miejska przekonuje, że to dla dobra natury.
Wraki sukcesywnie znikają z naszych ulic. Straż Miejska przekonuje, że to dla dobra natury. archiwum
Gliwiccy strażnicy miejscy patrolują ulice i usuwają niektóre stojące na nich samochody. Czyszczenie ulic z aut nastąpiło dotychczas w dwóch dzielnicach. Zastanawiacie się jakich i dlaczego? Sprawdzamy o co chodzi!

Pomiędzy 29 czerwca a 7 lipca 2022 roku zniknęło z gliwickich ulic kilka samochodów. Dlaczego?

Przyczyniły się do tego działania Straży Miejskiej, która dokładnie przyjrzała się kwestii porzuconych pojazdów na ulicach naszego miasta.

W pierwszej kolejności strażnicy odwiedzili Trynek, gdzie usunięte z miejsc parkingowych zostały 4 porzucone pojazdy. Następnie funkcjonariusze miejscy działali na Sikorniku, usuwając kolejne 3 auta.

- To dobra wiadomość dla środowiska naturalnego – zapewnia gliwiczan na swojej stronie internetowej Straż Miejska

Dbajcie o swoje samochody i nie zostawiajcie ich bez opieki na poboczach dróg. Wraki zostają usuwane zgodnie z procedurami.archiwum

Przypominamy, że aby pojazd mógł zostać usunięty z ulicy, muszą zostać spełnione przesłanki, o których mówi artykuł 50a Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 470):

„Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną…”.
Za drogę w myśl art. 2 powyższej Ustawy uznaje się „…wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.”

Jak wyglądają czynności w przypadku zgłoszenia o porzuconym pojeździe?

W takim przypadku po przyjeździe na miejsce zgłoszenia sporządzana jest dokumentacja fotograficzna, która uwzględnia:

  • oznakowanie terenu (czy są znaki uprawniające do usunięcia pojazdu);
  • miejsce zdarzenia (istotnym jest ustalenie czy pojazd stoi na drodze, w strefach oznaczonych znakami D-40 i D-41 (strefa zamieszkania) oraz D-52 i D-53 (strefa ruchu) czy poza nimi);
  • stan techniczny pojazdu (jego wygląd zewnętrzny i wewnętrzny);
  • ustalenie, czy pojazd nie figuruje jako kradziony;
  • ustalenie właściciela/posiadacza pojazdu w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców;
  • sporządzenie pisemnego zawiadomienie do właściciela/posiadacza o podjęcie działań w sprawie swojej własności.

Pojazd zostaje usunięty na parking strzeżony na koszt właściciela w momencie ustalenia wszystkich okoliczności pozostawienia pojazdu w toku czynności wyjaśniających.

W ponad 70% przypadków po ustaleniu właściciela pojazdu, dochodzi do jego usunięcia przez niego osobiście, natomiast jeżeli w ciągu 7 dni od daty dostarczenia pisma nie zostaną podjęte kroki przez właściciela zmierzające do usunięcia pojazdu następuje procedura „odholowywania” go na właściwy parking.

Usunięcie pojazdu w takim wypadku umożliwia art. 50a Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, a o fakcie tym zostają powiadomieni właściciel, Komenda Miejska Policji w Gliwicach oraz Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

Warto tutaj nadmienić, iż zawiadomienie właściciela nie jest obligatoryjne. W przypadku braku możliwości zawiadomienia właściciela/posiadacza z powodu braku aktualnego miejsca zamieszkania – pojazd zostaje „odholowany” bez wcześniejszego zawiadomienia.

Wszelkie koszty związane z usunięciem pojazdu, przechowywaniem go na parkingu ponosi właściciel, a po upływie 6 miesięcy od daty usunięcia pojazdu na mocy ustawy przechodzi na własność gminy.

W przypadku usunięcia pojazdu na mocy tego artykułu koszt od dnia 8 lipca 2022 r. to:

  • za pojazd o dmc do 750 kg – 246,00 zł brutto
  • za pojazd o dmc od 750 kg do 3,5t – 430,00 zł brutto
  • za pojazd o dmc powyżej 3,5 t – 1200,00 zł brutto,
  • a kosztami obciążony jest właściciel/posiadacz.

Co do zasady nie występują przesłanki do usunięcia pojazdu, w przypadkach, gdy pojazd pozostawiony jest bez tablic rejestracyjnych lub którego stan wskazuje na to, że nie jest używany i pozostawiony jest poza drogą publiczną, poza strefą zamieszkania lub poza strefą ruchu – tj. np. na terenie wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni.

W takim wypadku działania może podjąć jedynie właściciel/posiadacz pojazdu lub właśnie spółdzielnia/wspólnota mieszkaniowa.

Wraki sukcesywnie znikają z naszych ulic. Straż Miejska przekonuje, że to dla dobra natury. archiwum

Źródło informacji: Straż Miejska Gliwice

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto