Gmina Rajcza podobnie jak i inne gminy wiejskie od lat boryka się z problemem zapewnienia edukacji przedszkolnej wszystkim chętnym dzieciom, jak również odpowiedniego dostosowania godzin funkcjonowania placówek przedszkolnych w sposób umożliwiający rodzicom godzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym. Wychodząc naprzeciw tym problemom Władze Gminy wraz z Dyrekcją placówek powzięły decyzję o skorzystaniu w tym zakresie z pomocy Unii Europejskiej, wyciągając rękę po środki z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przystępując do przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu sprecyzowano niedoskonałości edukacji przedszkolnej w Gminie Rajcza, określono problemy, które należy rozwiązać oraz podano konkretne propozycje rozwiązań tychże problemów. I tak zrobiono pierwszy krok w kierunku poprawy jakości edukacji przedszkolnej w Gminie Rajcza.
Dwu letnia realizacja projektu pn. „Postęp to edukacja” zakładała objęcie wsparciem 240 dzieci z całej Gminy.
Głównym celem projektu było wydłużenie godzin pracy podszkoli i punktów przedszkolnych w Gminie Rajcza oraz wprowadzenie dodatkowych zajęć rozwijających podstawowe umiejętności dzieci do nich uczęszczających.
Cel główny projektu osiągnięto poprzez realizację m.in. następujących działań:
- dostosowano edukację przedszkolną do potrzeb lokalnych (wydłużono o godzinę czas funkcjonowania 4 oddziałów przedszkolnych oraz dwóch punktów przedszkolnych w całej Gminie jak również utworzono dwa pięciogodzinne oddziały funkcjonujące w soboty),
- przeciwdziałano procesom wykluczenia społecznego dzieci niepełnosprawnych, które zostały objęte wsparciem w postaci zajęć dodatkowych,
- wzbogacono kontakty dzieci z kulturą, przyrodą oraz społecznością lokalną poprzez organizacje wyjazdów i warsztatów edukacyjnych.
Czy projekt odpowiedział na oczekiwania i potrzeby dzieci? Rodzice oraz dyrekcja placówek przedszkolnych odpowiada zdecydowanie TAK! Osiągnięte rezultaty projektu tylko to potwierdzają.
W ramach projektu dzieci miały możliwość uczęszczania nieodpłatnie na zajęcia dodatkowe z języka angielskiego, poczytaj mi, czyli nauka czytania przez zabawę, logopedii, rytmiki oraz gimnastyki korekcyjnej. Zajęcia były prowadzone w grupach mieszanych, z udziałem chłopców i dziewczynek. Cieszą się one tak ogromnym zainteresowaniem, iż realizatorzy byli zmuszeni na zwiększenie liczebności grup w stosunku do pierwotnie zakładanych (określonych we wniosku o dofinansowanie) tak, aby były one dostępne dla wszystkich chętnych dzieci.
Z przeprowadzonych badań monitorujących wynika, iż zarówno rodzice jak i dzieci są w pełni zadowoleni z oferowanego wsparcia.
Objęcie projektem zarówno dzieci uczęszczające jak i niezapisane do przedszkola z wykorzystaniem wzbogaconej bazy pomocy dydaktycznych oraz bezpłatny udział w zajęciach jak również pozostałe wsparcie oferowane w ramach projektu pozwala na zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej w Gminie Rajcza.
Pozostało mieć nadzieję, iż wraz z zakończeniem realizacji projektu 30 czerwca 2012 roku nie ustaną starania Władz Gminy, Dyrekcji placówek przedszkolnych oraz rodziców o dalsze podnoszenie jakości usług edukacyjnych i opiekuńczo wychowawczych skierowanych do naszych najmłodszych mieszkańców Gminy.
Projekt pn. „Postęp to edukacja” nr POKL.09.01.01-24-100/10 realizowany jest w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działania 9.1 Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty Poddziałania 9.1.1 Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013 współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?