Największe rondo w naszym województwie to katowickie, im. gen. Jerzego Ziętka. Dlaczego lubimy ronda, choć musimy zdjąć nogę z gazu? Według policyjnych statystyk na rondach najrzadziej zdarzają się większe wypadki. Głównie są tu tylko niegroźne stłuczki.
- Ronda są najbezpieczniejszym rozwiązaniem z kilku powodów - tłumaczy dr Elżbieta Macioszek z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej. - Dzięki owalnemu kształtowi i podporządkowanym wlotom, kierowcy muszą znacznie zredukować prędkość.
Pierwsze rondo powstało w Stanach Zjednoczonych jeszcze w XIX wieku, ale pierwszeństwo na nim miały pojazdy wjeżdżające, dlatego ruch szybko się na nich korkował. Dopiero w 1966 roku Brytyjczycy zmienili pierwszeństwo i wtedy zaczęto masowo budować ronda.
- Mamy cztery typy rond w zależności od wielkości: mini, małe, średnie i duże - tłumaczy dr Macioszek. - Mini można budować tylko na terenie zabudowanym i ma ono przejezdną wyspę centralną dla ciężarówek czy autobusów.
Najczęściej możemy się spotkać z małymi rondami, jedno- lub dwupasmowymi. Od 2008 roku popularne stają się ronda turbinowe, w których pasy na rondzie oddzielone są od siebie separatorami.
- Kierowca na wlocie musi ustawić się na właściwy pas ruchu, bo na rondzie nie ma już możliwości jego zmiany - wyjaśnia dr Macioszek. - Inna organizacja ruchu stwarza jednak problemy kierowcom.
Wyspy na rondzie mogą być ozdobione, nie utrudnia to w żaden sposób przejazdu. Po to buduje się ronda, żeby kierowcy przeciąć widok na jezdnię, to bariera wizualna, dzięki której zwalnia.
*TAKIEJ BIJATYKI NIE BYŁO W KATOWICACH OD LAT! ANTYFASZYŚCI KONTRA POLICJA - ZOBACZ ZDJĘCIA i FILMY
*EGZAMIN GIMNAZJALNY 2012 - SPRAWDŹ JAK CI POSZŁO, ZOBACZ ARKUSZE i ODPOWIEDZI. PRZECZYTAJ O PRZECIEKACH
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?