Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa nastawnia i tory w Idzikowicach. Pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej pojadą do 250 km na godzinę (FOTO)

Andrzej Wdowski
Nowa nastawnia i tory. Pociągi na CMK pojadą do 250 km/godz.
Nowa nastawnia i tory. Pociągi na CMK pojadą do 250 km/godz. PKP PLK
Na stacji Idzikowice (powiat opo­czyń­ski) pociągi kursują już po trzech nowych torach Centralnej Magistrali Kolejowej. Sterowanie ruchem kolejowym odbywa się z nowej nastawni. Modernizacja CMK w tym miejscu ma się zakończyć w 2020 r. i kosztować 45 mln zł netto. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły tę­dy przejeżdżać z prędkością znacznie powyżej 200 km/godz.

Prace są realizowane w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 - Centralna Magistrala Kolejowa - etap II”. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowują linię do kursowania pociągów z dużymi prędkościami.

Na stacji w Idzikowicach już ułożono 7 km nowych torów, a 14 zamontowanych rozjazdów zapewnia sprawny przejazd pociągów w kierun­ku Warszawy, Krakowa, Wrocławia oraz Częstochowy.
– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych SA na Centralnej Magistrali Kolejowej dostosowują linię do prędko­ści powyżej 200 km/godz. Wykorzystujemy nowoczesne systemy i urządzenia, by tworzyć coraz lepszą ofertę dla podróżujących koleją między dużymi ośrodkami i województwami, m.in.: mazowieckim, małopolskim, łódz­kim, dolnośląskim, świętokrzys­kim i śląskim – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA. – Wykonawca nowoczesne rozjazdy umieścił w torach w tzw. technologii blokowej, która znacznie skraca czas montażu urządzeń i zapewnia ich dobre parametry. Na stacji są nowe konstrukcje wsporcze, zawieszona została nowa sieć trakcyjna. Obsługę zapewniają kom­­puterowe urządzenia sterowania ruchem. Obecnie pra­ce objęły drugą część stacji tech­nicznej Idzikowice – dodaje prezes PKP PLK.

– Docelowo inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA zakłada wymianę ok. 16 km torów, 24 km sieci trakcyjnej i mon­taż 47 nowych rozjazdów – dodaje Mirosław Sie­mie­niec, rzecznik PKP PLK.
– Efektem prac będzie sprawniejszy i szybszy przejazd pociągów przez stację docelowo z prędkością do 250 km/godz.

Na trasie Idzikowice – Opo­czno Południe, na Centralnej Magistrali Kolejowej, przebudowane zostaną cztery wiadukty i 10 przepustów. Rozpoczęcie tych prac nastąpiło w lutym.

Cztery stare wiadukty zostaną zastąpione nowymi kon­strukcjami. To trzy obie­kty w Opo­cznie: nad ul. Torową; nad linią kolejową Łódź Kaliska – Dębica i drogą gruntową; nad ul. Piotrkowską (w ciągu drogi wojewódzkiej). Czwarty wiadukt prowadzi nad obwodnicą Opo­cz­na (dro­ga krajowa nr 12).
Na szlaku Opoczno Południe – Idzikowice przebudowanych zostanie również 10 przepustów. Prace zaplanowano do końca tego roku.

Później, w 2020 r., PKP PLK planują przebudowę dróg technologicznych wzdłuż linii kolejowej na szlaku Opoczno Południe – Idzikowice. Są one wykorzystywane do szybkiej reakcji w przypadku ewentualnych usterek występujących na linii kolejowej.

W ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II” zakończona już została budowa przejścia pod torami na stacji Opoczno Południe.
To był jeden z elementów modernizacji stacji. Powstał także drugi, w pełni wyposażony peron.
Na stacji wymieniono ok. 7 km torów i sieci trakcyjnej. Zbudowano 16 nowych rozjazdów, powstała no­wa nastawnia, wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania ruchem, wybudowano też nowe obiekty inżynieryjne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto