Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Pyrzowicach w latach 90. i 70. XX wieku i na początku XXI. ARCHIWALNE ZDJĘCIA Taki był terminal, parking, wieża, samoloty

Dorota Niećko
Dorota Niećko
1999 rok i budowa pierwszej, cywilnej wieży kontroli lotniska. Obiekt został zamknięty w listopadzie 2019 w związku z oddaniem do użytku operacyjnego nowej, najwyższej wieży kontroli lotniska w Polsce.
1999 rok i budowa pierwszej, cywilnej wieży kontroli lotniska. Obiekt został zamknięty w listopadzie 2019 w związku z oddaniem do użytku operacyjnego nowej, najwyższej wieży kontroli lotniska w Polsce. arc. Katowice Airport
Oto czasy, kiedy rocznie z lotniska latało tylu pasażerów, ile dziś w dwa dni, na pokładzie samolotu można było palić i wnieść tyle bagażu, ile zdołaliśmy udźwignąć. Lotnisko w Pyrzowicach w latach 70., 90., i na początku XX wieku. Stary terminal, stara wieża, budowa nowych terminali i wieży. Zdjęcia z archiwum Katowice Airport.

Na początku grudnia 2019 pokazaliśmy Wam kilkanaście zdjęć, na których było lotnisko w Pyrzowicach w latach 90. XX wieku. To były czasy, kiedy stał tu jeden, skromny terminal, na niewielkim parkingu z mnóstwem drzew parkowały nieliczne wysłużone maluchy, rzadziej ople i polonezy, a na płycie czekały samoloty LOT-u. Wszystkim zaś sterowano z wieży, która stała, owszem, w miejscu nowej wieży, ale była o wiele niższa. To były czasy, kiedy lotnisko dopiero czekało na swój najlepszy czas. Bo dopiero w 1992 zaczęło nim zarządzać GTL, a w 2004 wraz z wejściem linii Wizz Air zaczął się dynamiczny rozwój. Dziś - kolejna porcja zdjęć lotniska w Pyrzowicach z lat 90. Zdjęcia pochodzą z archiwów GTL, które lotniskiem w Katowicach zarządza.

Wróćmy do czasów, kiedy na kupno biletu lotniczego wciąż mogli sobie pozwolić najzamożniejsi obywatele, nie było skrupulatnych kontroli na lotniskach i wystarczyło przyjechać pół godziny przed odlotem, a samoloty latały w połowie puste, i i tak im się to opłacało. Kiedy na pokładzie można było oficjalnie palić papierosy i mieć ze sobą tyle toreb, ile daliśmy radę wnieść.

Oto komentarze internautów - pasażerów, którzy doskonale pamiętają nasz port lotniczy z lat 90., a nawet wcześniejszych.

- Mój pierwszy lot do Warszawy, rok 1976, poczekalnia, dwa stoły i krzesła jak w barze mlecznym, lot tzw. Antkiem i poczęstunek landrynkami i prince polo... - wspomina na Facebooku internauta.

- Studencki do Warszawy w latach 70.: 92,50 zł - precyzuje inny

- Nieporównywalne! 50 lat temu leciałam z rodzicami do Koszalina, to było prawie jak puste pole z jednym barakiem, teraz nowoczesny, jasny, czysty, dużo ładniejszy od lotniska Beauvais pod Paryżem - wspomina internautka.

- W latach 80. co piątek przylatywał tam Gierek w Warszawy, a później jechał do Ustronia - pisze inny.

- Byłem jako kilkulatek. Pamiętam, że mały budek, kilku ludzi obsługi i samolot na ok. 60 osób - przypomina sobie kolejny internauta.

Lotnisko w Pyrzowicach powstało na bazie lotniska wojskowego. Po stronie Mierzęcic w latach 90. wciąż stacjonowało wojsko. Była też wojskowa baza paliw.

- Pamiętam koniec lotniska wojskowego. Robiło się rurociągi do zlewania paliwa z cystern kolejowych. A kopanie po zbiornikach tajnych... Wtedy do takiego podziemnego zbiornika pozjeżdżała cysterna, goście wyciągali pompę na 3 kołach dużą chyba na dwa metry i tak pompowali paliwo... - opisuje te czasy inny internauta.

- Bardzo ciekawa galeria. Dołożyłbym do tego jeszcze rzucające się w oczy metalowe bańki na mleko, stojące przed mijanymi domami w drodze do lotniska. W czasach sprzed A1 i S1, trzeba było kluczyć po okolicznych małych miejscowościach, jak Siemonia czy Myszkowice, to też miało swój urok - wspomina ktoś inny.

Na zdjęciach w naszej galerii zobaczycie lotnisko z tych właśnie czasów: terminal w latach 70., wieżę, która stała w części wojskowej, koniec lat 90. i rozbudowę terminala, a nawet początek XX wieku. Czyli w czasach, kiery rocznie korzystało z niego 29 tys. 600 podróżnych (rok 1994). Dla porównania - w roku 2019 jest ich 4,86 miliona.

- W 2007 roku, kiedy zaczynaliśmy największy w historii portu i ciągle trwający program inwestycyjny, łączna powierzchnia wszystkich nawierzchni lotniskowych (droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe) wynosiła 33 hektary - przypomina Piotr Adamczyk z Katowice Airport. - W połowie 2019 roku łączna powierzchnia wszystkich nawierzchni wynosiła już 80 hektarów. To wzrost o 142 procent. W 2007 roku powierzchnia terminali pasażerskich, terminala cargo i starego hangaru wynosiła ok. 31,4 tys. m kw. W połowie 2019 roku łączna powierzchnia wszystkich obiektów kubaturowych wynosiła już ok. 54 tys. m kw. To wzrost o 74 proc.

Jeśli chcecie obejrzeć więcej archiwalnych zdjęć lotniska w Pyrzowicach, zajrzyjcie do polecanych linków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto