Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Katowice Piotrowice - Tychy będzie przebudowana. PKP PLK zamawiają projekt

OPRAC.:
PAP
PAP
Bartosz Żołnierczyk
Bartosz Żołnierczyk
Prace projektowe planowane są w latach 2024–27. Prace budowlane mogłyby być realizowane w latach 2028-31, po wcześniejszym pozyskaniu finansowania. Efektem planowanej inwestycji będzie zwiększenie dostępu do kolei z nowych przystanków, dostosowanie stacji Tychy do obsługi wszystkich pasażerów oraz usprawnienie podróży w aglomeracji.
Prace projektowe planowane są w latach 2024–27. Prace budowlane mogłyby być realizowane w latach 2028-31, po wcześniejszym pozyskaniu finansowania. Efektem planowanej inwestycji będzie zwiększenie dostępu do kolei z nowych przystanków, dostosowanie stacji Tychy do obsługi wszystkich pasażerów oraz usprawnienie podróży w aglomeracji. Miasto Tychy
Zaprojektowanie przebudowy linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy zamawia zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace projektowe planowane są w latach 2024–27, budowa mogłaby trwać w latach 2028-31, po zapewnieniu finansowania. To kolejny etap integralnego rozwoju i modernizacji poszczególnych linii kolejowych w w województwie śląskim. Jakie zmiany czekają na pasażerów w związku z inwestycją? Jakie inne inwestycje realizuje spółka PKP PLK w województwie śląskim?

Linia kolejowa Katowice Piotrowice - Tychy będzie przebudowana

To część działań PKP PLK w ramach przebudowy kluczowego połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i uruchomienia Kolei Metropolitalnej.

Jak poinformowała w czwartek Katarzyna Głowacka z PKP PLK, spółka ta ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, Etap I: Linia E 65 na odcinku Katowice Piotrowice - Tychy - prace projektowe”.

- Prace projektowe planowane są w latach 2024–27. Prace budowlane mogłyby być realizowane w latach 2028-31, po wcześniejszym pozyskaniu finansowania. Efektem planowanej inwestycji będzie zwiększenie dostępu do kolei z nowych przystanków, dostosowanie stacji Tychy do obsługi wszystkich pasażerów oraz usprawnienie podróży w aglomeracji - zaznaczyła Katarzyna Głowacka.

Jak wyszczególniła, zadanie zakłada zaprojektowanie modernizacji torów z dobudową dodatkowych torów, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Planowana jest przebudowa stacji Tychy z budową nowego przejścia pod torami połączonego z peronami schodami i windami.

Zakres zadania obejmuje też istniejące przystanki Katowice Piotrowice i Katowice Podlesie, które zostaną dostosowane do obsługi podróżnych z ograniczonymi możliwości ruchowymi. Większy dostęp do kolei mają zapewnić planowane nowe przystanki w Katowicach: przy ul. Tunelowej i Niezapominajek oraz w Tychach Mąkołowcu.

Inwestycje PKP PLK w Śląskiem

Całe przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.

Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W styczniu 2022 r. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy – Most Wisła, Zabrzeg – Zebrzydowice oraz Będzin – Katowice Szopienice Południowe.

Największy przetarg w ramach przedsięwzięcia dot. linii E65, na warte ok. 4 mld zł zamówienie przebudowy odcinka Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice), ruszył w lutym 2022 r. Ostatnio, po ponownym wyborze wykonawcy, PLK sygnalizowały wolę podpisania umowy w marcu br.

W następstwie innych przetargów w październiku ub. roku PKP PLK podpisały umowy na odcinki Będzin - Katowice Szopienice Południowe oraz Tychy – Most Wisła. Odcinek Zabrzeg – Zebrzydowice jest w trakcie postępowania przetargowego.

W 2020 r. PLK zamawiały dokumentację studialną dla rozbudowy odcinka linii od Katowic Ligoty do Tychów, który jest częścią całego ciągu między Będzinem a Zebrzydowicami. Już wtedy założono m.in. rozbudowę do czterech torów. W tym opracowaniu ujęto studium wykonalności.

W poprzednich latach przeprowadzono rewitalizację jednotorowej linii kolejowej nr 142, która ma być alternatywnym połączeniem pasażerskim Katowice-Tychy, także na czas planowanej modernizacji zasadniczego połączenia. Tamte prace wykonano pod kątem ruchu towarowego.

W grudniu ub. roku na linii nr 142 zakończyła się budowa przystanków: Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchna i Katowice Podlesie Dąbrowa. W najbliższych latach planowana jest dalsza modernizacja tej linii poprzez likwidację kolizyjnych przejazdów kolejowo-drogowych. (PAP)

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto