Po gliwickich ulicach jeździ już kolejnych 17 nowoczesnych, hybrydowych autobusów
Jak czytamy na oficjalnej stronie miasta autobusy są nowoczesne, klimatyzowane, niskopodłogowe, bezstopniowe i przegubowe. Wyposażone są w hybrydowy zespół napędowy wykorzystujący energię wytwarzaną w procesie hamowania, dzięki czemu emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska. Napędzane są silnikiem spalinowym spełniającym rygorystyczne normy czystości spalin EURO VI D.
- Nowe pojazdy mają długość 18 m i mieszczą 145 pasażerów. Wyposażone są m.in. w wygodne, ergonomiczne siedzenia dla 40 pasażerów, monitoring, głosowy system informacji, system zliczania pasażerów, Wi-Fi i ładowarki USB. Przystosowano je także do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wózkami dziecięcymi czy z rowerami, posiadają system dodatkowego obniżenia poziomu wejścia. Dla wygody pasażerów, na pionowych poręczach zamontowano przyciski „STOP” sygnalizujące kierowcy konieczność obsługi „przystanku na żądanie”. Przyciski oznakowano też wypukłymi znakami w języku Braille’a - informuje gliwicki urząd miejski.
Nowe autobusy spełniają dodatkowe wymagania, które nie są obowiązujące dla autobusów miejskich, ale znacznie podwyższają standardy bezpieczeństwa, mowa tu m.in. o ochronie kierowcy podczas zderzenia czołowego i zwiększonej wytrzymałości konstrukcji nośnej.
- Dodatkowo, komora silnika została wyposażona w automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru - czytamy na stronie miasta.
Zakup autobusów kosztował niemal 40 mln złotych i został sfinansowany ze środków własnych PKM, przy wsparciu unijnym w wysokości 18,5 mln zł.
Kolejne plany gliwickie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej
Jak się dowiadujemy, to nie koniec planów inwestycyjnych gliwickiego PKM-u, który systematycznie odnawia tabor i starsze autobusy sukcesywnie wymienia na nowsze.
- W grudniu 2023 r. na gliwickie ulice wyjechały nowoczesne autobusy elektryczne sygnowane jako Transport GZM. Osiem nowych autobusów zostało przekazanych Gliwicom przez GZM. Do Gliwic trafiło również osiem ładowarek – cztery podwójne mobilne ładowarki każda o mocy min. 2 × 40 kW i cztery ładowarki pantografowe o mocy około 200 kW każda, zlokalizowane na czterech przystankach komunikacyjnych w Gliwicach (przy ulicach: Toruńskiej, Mechaników, Szafirowej i Jesiennej) - czytamy na stronie miasta.
W najbliższym czasie spółka weźmie udział w unijnym konkursie, dzięki któremu być może uda się zakupić 7 autobusów przegubowych z bateryjnym napędem elektrycznym i 6 ładowarek.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?