Wynajęcie autobusów elektrycznych jest konieczne ze względu na problemy z hybrydami. Ze względów bezpieczeństwa pojazdy musiały zostać wycofane z tras.
MPK otrzymało na zakup autobusów hybrydowych o napędzie gazowo-elektrycznym 66 milionów zł dotacji z programu Gazela. Częstochowa nie może jednak wykazać tzw. efektu ekologicznego, bo autobusy nie jeżdżą, a to w konsekwencji może prowadzić do konieczności oddania całej dotacji Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Hybrydy szwankowały i były wycofywane z tras. Pomoc techniczna przewidziana w gwarancji jednak szybko się skończyła, bo firma Solbus ogłosiła upadłość. MPK udało się odzyskać co prawda część kar umownych z gwarancji bankowych, ale zostały one wykorzystane na zakup części do pojazdów. W trasy codziennie wyruszało góra 22-25 pojazdów, zamiast wszystkich 40. Na dodatek w autobusach dochodziło do pożarków. 28 kwietnia 2017 roku na ulicy Legionów jedna z hybryd spłonęła doszczętnie, a MPK po tym wydarzeniu wycofało pojazdy z ruchu aż do czasu wyjaśnienia przyczyn pożaru. Od tego czasu minęło ponad półtora roku, a MPK sporządziło nawet wspólnie z gronem fachowców, specjalny raport, hybrydy nie wróciły do kursowania
MPK podjęła jednak działania, aby się tak nie stało. Pierwsze to próba usprawnienia hybdryd, nad czym pracują w Autosanie. Drugi to wypożyczenie autobusów elektrycznych, aby uzyskać efekt ekologiczny. Niestety w pierwszym przetargu obejmującym wynajem na okres 7 lat 15 egzemplarzy dwunastometrowych autobusów elektrycznych wraz infrastrukturą do ładowania wystartował tylko Autosan, który zaproponował kwotę ponad 48 milionów zł, a miasto ma na ten cel tylko 36 milionów zł.
– Przed kilkoma dniami otwarte zostały oferty w postępowaniu przetargowym na wynajem autobusów elektrycznych przez MPK na najbliższe 7 lat. Z propozycją zgłosiła się jedna firma z Polski - przyznaje Maciej Hasik, rzecznik prasowy częstochowskiego MZDiT.
- Aktualnie oferta jest dogłębnie analizowana, należy szczegółowo zweryfikować proponowane rozwiązania czy są zgodne z SIWZ, oczekiwaniami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie i jego pasażerów, jak i sprawdzić jej prawidłowość z przepisami prawa zamówień publicznych. Dopiero później rozpatrywane będą kwestie finansowania, bo oferta przekroczyła pułap kosztowy określony przez zamawiającego. Nie przesądza to jednak na razie o dalszych losach postępowania. Jakiekolwiek ruchy w tym względzie będą rozpatrywane dopiero po wspomnianej wcześniej, dogłębnej analizie oferty, która potrwa mniej więcej przez najbliższy miesiąc–dodaje Maciej Hasik.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?