Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: MPK chce wynająć autobusy elektryczne. Oferta jedynej firmy, która przystąpiła do przetargu, jest jednak wysoka

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Na zakup autobusów elektrycznych w ubiegłym roku zdecydowały się m.in. władze Rzeszowa Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na zakup autobusów elektrycznych w ubiegłym roku zdecydowały się m.in. władze Rzeszowa Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Krzysztof Łokaj
Częstochowskie MPK chce wynająć na siedem lat piętnaście nowoczesnych autobusów elektrycznych. Złożona oferta jest jednak wysoka. Pojazdy muszą być wypożyczone, aby uzyskać tzw. efekt ekologiczny, bo hybrydy wciąż nie wróciły do kursowania.

Wynajęcie autobusów elektrycznych jest konieczne ze względu na problemy z hybrydami. Ze względów bezpieczeństwa pojazdy musiały zostać wycofane z tras.

MPK otrzymało na zakup autobusów hybrydowych o napędzie gazowo-elektrycznym 66 milionów zł dotacji z programu Gazela. Częstochowa nie może jednak wykazać tzw. efektu ekologicznego, bo autobusy nie jeżdżą, a to w konsekwencji może prowadzić do konieczności oddania całej dotacji Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Hybrydy szwankowały i były wycofywane z tras. Pomoc techniczna przewidziana w gwarancji jednak szybko się skończyła, bo firma Solbus ogłosiła upadłość. MPK udało się odzyskać co prawda część kar umownych z gwarancji bankowych, ale zostały one wykorzystane na zakup części do pojazdów. W trasy codziennie wyruszało góra 22-25 pojazdów, zamiast wszystkich 40. Na dodatek w autobusach dochodziło do pożarków. 28 kwietnia 2017 roku na ulicy Legionów jedna z hybryd spłonęła doszczętnie, a MPK po tym wydarzeniu wycofało pojazdy z ruchu aż do czasu wyjaśnienia przyczyn pożaru. Od tego czasu minęło ponad półtora roku, a MPK sporządziło nawet wspólnie z gronem fachowców, specjalny raport, hybrydy nie wróciły do kursowania

MPK podjęła jednak działania, aby się tak nie stało. Pierwsze to próba usprawnienia hybdryd, nad czym pracują w Autosanie. Drugi to wypożyczenie autobusów elektrycznych, aby uzyskać efekt ekologiczny. Niestety w pierwszym przetargu obejmującym wynajem na okres 7 lat 15 egzemplarzy dwunastometrowych autobusów elektrycznych wraz infrastrukturą do ładowania wystartował tylko Autosan, który zaproponował kwotę ponad 48 milionów zł, a miasto ma na ten cel tylko 36 milionów zł.

– Przed kilkoma dniami otwarte zostały oferty w postępowaniu przetargowym na wynajem autobusów elektrycznych przez MPK na najbliższe 7 lat. Z propozycją zgłosiła się jedna firma z Polski - przyznaje Maciej Hasik, rzecznik prasowy częstochowskiego MZDiT.

- Aktualnie oferta jest dogłębnie analizowana, należy szczegółowo zweryfikować proponowane rozwiązania czy są zgodne z SIWZ, oczekiwaniami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie i jego pasażerów, jak i sprawdzić jej prawidłowość z przepisami prawa zamówień publicznych. Dopiero później rozpatrywane będą kwestie finansowania, bo oferta przekroczyła pułap kosztowy określony przez zamawiającego. Nie przesądza to jednak na razie o dalszych losach postępowania. Jakiekolwiek ruchy w tym względzie będą rozpatrywane dopiero po wspomnianej wcześniej, dogłębnej analizie oferty, która potrwa mniej więcej przez najbliższy miesiąc–dodaje Maciej Hasik.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto