Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Biurko starosty pójdzie do remontu. Dotacja na zabytki pozwoli na renowację zabytkowego wyposażenia skierniewickiego starostwa

Zuzanna Gawałkiewicz-Skolimowska
Zuzanna Gawałkiewicz-Skolimowska
Wideo
od 12 lat
W ramach rządowej dotacji na zabytki skierniewickie starostwo prócz pieniędzy na remont części budynku otrzymało również wsparcie w wysokości 141 tys. zł na renowację zabytkowego wyposażenia. Renowacji zostaną poddane, między innymi, meble z gabinetu samego starosty, który, dodajmy, urzęduje przy tym samym biurku, przy którym pracował jego poprzednik 100 lat temu.

Zabytki ruchome do renowacji

Starosta skierniewicki, Mirosław Belina, potwierdza, że blisko sto lat tamu w tym samym gabinecie, za biurkiem, które przez ostatnie lata jest jego miejscem pracy siadywał pierwszy starosta skierniewicki w wolnej Polsce Wacław Gajewski.

- Dom Sejmikowy powstał w latach 1922-1926 dla upamiętnienia konstytucji wskrzeszonej Rzeczypospolitej – mówi Mirosław Belina. - Od samego początku budynek był siedzibą władz powiatu, choć znajdowały się w nim również inne instytucje: straż pożarna, policja – na przykład areszt tutaj mieliśmy. W gabinecie starosty do tej pory wykorzystywane są te same meble.

W ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków komplet mebli z gabinetu, na który prócz biurka składają się: szafa, komoda oraz okrągły stolik zostaną poddane pracom konserwatorskim. Wniosek opiewający na kwotę ponad 140 tys. zł zakłada także renowację innych, tak zwanych zabytków ruchomych stanowiących wyposażenie budynku starostwa. Dotyczy to głównie oświetlenia na czele z imponującym żyrandolem znajdującym się w dużej sali konferencyjnej. Prócz żyrandola w ręce konserwatorów trafi także świecznik wiszący z gabinetu starosty oraz plafoniery i kinkiety z holu na parterze i piętrze. Wszystkie przedmioty, które zostaną poddane renowacji posiadają karty inwentarzowe zabytków i są wpisane do rejestru zabytków.

- Wszystkie te stuletnie przedmioty zostaną odnowione dzięki pieniądzom, które pozyskaliśmy z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków – podsumowuje starosta skierniewicki

.

od 12 lat

100 lat Domu Sejmikowego

Przypomnijmy: decyzję o budowie nowej siedziby starostwa podjął sejmik skierniewicki w 1921 roku. Budowa budynku zaprojektowanego przez Konrada Kłosa i trwająca do 1926 roku w całości sfinansowana została przez samorząd powiatu. Wielkim wydarzeniem było uroczyste oddanie do użytku gmachu, które miało miejsce 12 czerwca 1927. W uroczystości uczestniczył ówczesny prezydent Rzeczypospolitej Ignacy Mościcki.
W budynku, prócz władz powiatowych miała swą siedzibę:  Ochotnicza Straż Pożarna, Komenda Policji Państwowej, Urząd Skarbowy, Okręgowe Towarzystwo Rolnicze, Kasa Oszczędnościowa, Poczta, Związek Harcerski, Związek Ziemian, Związek Inwalidów, Związek Strzelecki, Związek Nauczycielski, lekarz powiatowy i weterynarz, architekt powiatowy, sędzia, oraz podprokurator.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na skierniewice.naszemiasto.pl Nasze Miasto