Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autostrada A1 za Częstochową będzie miała już po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Sporo się tam dzieje ZDJĘCIA

Redakcja
Budowa autostrady A1 od Częstochowy do granicy z województwem łódzkim. To odcinek E. Buduje go firma Polaqua
Budowa autostrady A1 od Częstochowy do granicy z województwem łódzkim. To odcinek E. Buduje go firma Polaqua GDDKiA
Teoretycznie mamy zimę i na budowach dróg nie powinno się wiele dziać, jednak na placu budowy autostrady A1 prace trwają. Doskonale widać to na zdjęciach z drona. Sporo się dzieje zarówno na oddanym już do ruchu odcinku F, czyli obwodnicy Częstochowy, jak i na dalszym odcinku E do granicy z województwem łódzkim.

Kierowcy, którzy korzystają z oddanych już odcinków autostrady A1 wiedzą, że do Częstochowy jedzie się bardzo wygodnie, nową, betonową drogą, na której wciąż ruch jest minimalny. Jednak, gdy zjedziemy z autostrady na węźle Częstochowa Północ, rozpoczyna się droga przez mękę, czyli kolejna część placu budowy A1 – od Częstochowy do granicy województwa łódzkiego.

Tu się buduje autostradę A1

- Cały czas trwają prace. Większości to wciąż prace ziemne, ale rozpoczęły się także 1budowy obiektów inżynierskich, czyli na przykład wiaduktów – informuje Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Postępy drogowców łatwo dostrzec na zdjęciach wykonanych z drona. Na zdjęciach doskonale widać już nowy kształt autostrady A1. Są już nawet zarysy węzłów i płyta nośna jednego z wiaduktów. Niestety, kierowcy na tym odcinku jadą jedną jezdnią starej drogi i mają do dyspozycji po jednym pasie drogi w obu kierunkach.

Odcinek E - ostatnia część A1 w Śląskiem

Odcinek E Jest ostatnim brakującym fragmentem tej autostrady na terenie województwa śląskiego. Na północy połączy się z trasą biegnącą w kierunku Radomska, a na południu z budowaną już autostradą do węzła Częstochowa Blachownia. To część autostrady o długości prawie 17 km. Droga będzie miała, podobnie jak poprzednie odcinki A1 nawierzchnię betonową. Powstanie przy niej węzeł autostradowy Mykanów (dawniej Kościelec). Węzeł bezkolizyjnie połączy drogę powiatową nr 1059S (gmina Mykanów) z autostradą A1. Podobnie jak węzeł Woźniki, będzie to węzeł typu „trąbka”. Zapewni on relacje w połączeniu z drogą powiatową dla kierunku Mykanów - Kościelec.
Drogi, które dotąd krzyżowały się z DK1 zostaną przebudowane. Przypomnijmy, że autostrada A1 powstaje na śladzie dawnej gierkówki, czyli DK1. Właśnie od Częstochowy gierkówka zamieni się w autostradę, a gierkówka przejdzie tu do historii.

W przeciwieństwie do obwodnicy Częstochowy tu będą trzy pasy ruchu

W przeciwieństwie do poprzedniego odcinka A1 do Częstochowy, kolejny odcinek autostrady będzie już szerszy, bo powstaną dwie jezdnie z których każda będzie miała po trzy pasy ruchu w obu kierunkach.
Generalnym wykonawcą tego odcinka autostrady A1 jest firma Polaqua. Wartość brutto tej inwestycji to prawie 597 mln złotych. Droga ma być gotowa w połowie 2022 roku.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

GDDKiA szuka wykonawców oświetlenia nowych węzłów

Tymczasem prace trwają również na budowie odcinka F autostrady A1. To odcinek, po którym już odbywa się ruch, choć drogowcy wciąż mają tam jeszcze do zrobienia.
GDDKiA właśnie ogłosiła przetarg na budowę oświetlenia drogowego na odcinku autostrady A1 na węźle Częstochowa Północ, węźle Częstochowa Jasna Góra, węźle Częstochowa Blachownia oraz w rejonie Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko oraz Gorzelanka.

Trzeba zbudować MOP-y przy A1

Przynajmniej pięć miesięcy będzie trwał montaż ekranów dźwiękochłonnych przy A1. To nie wszystko, na nowym odcinku A1 brakuje też miejsc obsługi podróżnych (MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód wraz z układem drogowym, MOP III Wierzchowisko Wschód i Zachód wraz z układem drogowym, OUA (obwód utrzymania autostrady) Lgota wraz z układem drogowym). Do zrealizowania pozostają także prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ.
Dokończenia wymaga też wiadukt nad linią kolejową nr 146 relacji Częstochowa - Bydgoszcz oraz urządzenia ochrony środowiska. Konieczne jest również dokończenie budowy dróg serwisowych i dróg technologicznych, Oświetlenia: węzłów, MOP-ów. Robót wykończeniowych wymagają również obiekty mostowe, branżowe oraz na końcu zieleń. Ostatnim elementem będzie wykonanie i wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na klobuck.naszemiasto.pl Nasze Miasto