Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa nowej drogi startowej w Pyrzowicach ruszy w tym roku, a zakończy się w 2014 roku

dn
Wojewoda już wydał pozwolenia na budowę nowej drogi startowej. Przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w styczniu 2012, prace zaczną się pod koniec tego roku, a zakończą w 2014. Nowa droga, położona na północ od tej istniejącej, będzie mieć 3200 metrów.

O nowych inwestycjach na konferencji prasowej poinformował w czwartek Artur Tomasik, prezes GTL.

Pod koniec zeszłego roku zakończono opracowywanie dokumentacji projektowej nowej drogi startowej.
Na jej podstawie 13 stycznia 2012 wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk wydał decyzję nr 1/2012 o zezwoleniu na realizacje inwestycji.
Decyzja otwiera możliwość ogłoszenia przetargu na wykonawcę.
Przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w styczniu 2012.
Prace budowlane, zgodnie z założeniami inwestora, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, powinny rozpocząć się w czwartym kwartale bieżącego roku i zakończyć nie później niż w trzecim kwartale 2014 r.

Nowa droga startowa o długości 3200 m to największa i najważniejsza inwestycja w dziejach pyrzowickiego lotniska.
Zostanie zlokalizowana 195 metrów na północ od obecnej drogi startowej, która zostanie przekształcona w drogę kołowania.
Długość, nośność i wyposażenie w najnowocześniejsze pomoce nawigacyjne, umożliwi starty i lądowania największych samolotów i to w bardzo złych warunkach atmosferycznych (tzw. CAT II).
Parametry nowej drogi startowej umożliwią starty szerokokadłubowych statków powietrznych z pełnym obciążeniem, co dotychczas nie było możliwe.
Wpłynie to zdecydowanie na wzrost konkurencyjności pyrzowickiego lotniska na środkowoeuropejskim rynku, szczególnie w zakresie przewozów cargo.
Dlatego inwestycja ta otwiera nowe możliwości rozwoju dalekodystansowych połączeń cargo, w tym tych, o które najbardziej zabiega GTL SA, czyli regularnych.
To także szansa na nowe połączenia pasażerskie, głównie dalekodystansowe.

Inwestycja jest realizowana w ramach dofinansowanego z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, projektu o nazwie „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”.

Nowa płyta postojowa
Także w ramach projektu „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”, od maja zeszłego roku trwa budowa nowych płyt postojowych oraz modernizacja dróg kołowania D, E1 i E2. Nowe płyty postojowe, o łącznej powierzchni 110 tys. m kw. pomieszczą jednocześnie dziesięć samolotów kodu C np. Airbus A320, Boeing 737 i trzy kodu D np. Boeing 757 lub zamiennie siedem kodu C i pięć kodu D.
W ramach tego projektu pod obsługę statków powietrznych wielkości Boeinga 747 (Jumbo Jet) zmodernizowane zostaną także drogi kołowania D, E1 i E2.

Nowa płyta postojowa i zmodernizowane drogi kołowania nie tylko umożliwią przyjmowanie większej ilości samolotów, ale także operowanie im w jeszcze gorszych niż dotychczas warunkach atmosferycznych, dzięki zainstalowaniu najnowszych pomocy nawigacyjnych.
Aktualnie prace budowlane zaawansowane są na poziomie 15 proc. Planowane oddanie całej inwestycji przewidziane jest na lato 2013 roku.
Łączny koszt prac budowlanych wyniesie ok. 80 mln zł.

Baza cargo
Do 2014 roku w Katowice Airport ma zakończyć się pierwszy etap budowy nowej bazy cargo, która zostanie zlokalizowana w południowo-wschodniej części lotniska. W pierwszym półroczu tego roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę przedterminalowej płyty postojowej oraz drogi kołowania E0.

Baza techniczna do obsługi statków powietrznych
W kwietniu zeszłego roku oddano do użytku zmodernizowany hangar techniczny,wyposażony jw dwie zatoki serwisowe do obsługi samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737 (kod C).
Jednocześnie wiosną zeszłego roku rozpoczęto budowę nowego hangaru technicznego.
Tu jednocześnie będzie można serwisować dwa samoloty (kod C) z możliwością obsługi także większych statków powietrznych kodu D (np. Boeing 757 – 200).
Całość bazy technicznej, wraz ze znajdująca się przed hangarami płytą postojową zostanie oddana do użytku w lipcu 2012.
Katowice Airport jest jedynym lotniskiem w Polsce, gdzie serwisowane są maszyny typu Airbus: A 319, A320, A321. Swoją flotę (33 Airbusów A320) serwisuje tu np. Wizz Air. Z usług bazy technicznej korzysta także linia Enter Air.

Rozbudowa terminalu pasażerskiego A
W październiku 2011 roku rozpoczęła się modernizacja i rozbudowa terminalu pasażerskiego A. Obiekt otrzyma nową elewację od strony parkingu, zostanie także powiększony o 1000 m. kw. Prace budowlane postępują zgodnie z harmonogramem. Na koniec grudnia ich poziom zaawansowania wynosił ok. 35 proc. Oddanie inwestycji do użytku planowane jest na maj bieżącego roku.

Prognozy i nowe połączenia
Prognozy na rok 2012 zakładają osiągniecie w Katowice Airport poziomu 2,7 mln pasażerów. Będzie to możliwe m.in. dzięki poszerzeniu siatki połączeń regularnych i czarterowych w sezonie wiosna/lato do 33 tras regularnych (wiosna/lato 2011 – 27 tras) i 43 połączeń czarterowych (wiosna/lato 2011 – 36 tras). Od marca br. z Pyrzowic zacznie operować nowy przewoźnik, linia SAS, która otworzy połączenie do Kopenhagi, a na początku kwietnia linia lotnicza Wizz Air uruchomi trasę do norweskiego Stavanger.

Przypomnijmy:
W roku 2011 Katowice Airport obsłużyło 2,5 mln pasażerów, dokładnie 2 mln 544 tys. 124 podróżnych, o 141 tys. więcej niż w 2010.
Wzrost w porównaniu do roku 2010, zanotowano zarówno w ruchu regularnym, jak i czarterowym – obsługując odpowiednio: 1 mln 703 tys. 188 osób i 815 tys. 711.

W minionym roku w Pyrzowicach dwukrotnie został także pobity miesięczny rekord wśród polskich portów regionalnych, ustanowiony w krakowskich Balicach w sierpniu 2007 roku. Po raz pierwszy padł on w lipcu (338 019 pasażerów), a następnie został poprawiony w sierpniu (343 007 pasażerów) i obowiązuje do dziś. Trzy najpopularniejsze kierunki w ruchu regularnym w Katowice Airport w zeszłym roku to: Dortmund, Londyn-Luton i Londyn-Stansted. Zeszłorocznym hitem czarterowym były wyloty na wakacje do tureckiej Antalii, na drugim miejscu znalazła się trasa do Hurghady, a na trzeci do Heraklionu.

Ruch cargo
W 2011 z i do pyrzowickiego lotniska przewieziono 12 tys. 138 ton fracht. 7 033 ton nadano w eksporcie, a 5 104 odprawiono w imporcie.

Lotnisko obsłużyło rejsy czarterowe cargo do: Johannesburga, Buenos Aires, Tokio, Moskwy, Stambułu, Dallas i Chicago, w wielu przypadkach jednymi z największych maszyn, Boeingami 747 (Jumbo Jet). Na żadnym innym polskim lotnisku regionalnym, tak często nie są obsługiwane komercyjne czartery cargo. Katowicki port, jako jedyny w Polsce, od dwóch lat utrzymuje regularne dalekodystansowe połączenie all-cargo do Ameryki Północnej do Hamilton, pod Toronto. Operacje wykonywane są raz w tygodniu szerokokadłubowym Boeingiem 767-200ER(F) linii lotniczej Cargojet, na zlecenie PLL LOT.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto